Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2007

0282. Ελληνικά

Το αυτοκίνητο του ΟΤΕ ήταν σταθμευμένο σε κεντρικό σημείο των Αθηνών. Στο πλάι μπορούσε κανείς να διαβάσει: “ΣΥΝΕΡΓΕΙΟ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΚΤΥΩΝ”. 

Ωραία, στρωτά Ελληνικά. Χαμογέλασα και ευθύς φωτογράφησα. Πάλι καλά που δεν και αυτοί “Αποκαθιστούν Βλάβες” συλλογίστηκα. Τόσο δύσκολη έχει γίνει η χρήση της γλώσσας στις μέρες μας που όταν συναντά κανείς το σωστό χαίρεται.

Εχθές, πάλι, ένας κυριούλης, σε μετάδοση ποδοσφαιρικού αγώνα, μας πληροφόρησε ότι: ο τερματοφύλακας “έσπευσε γρήγορα” να μαζέψει την μπάλα. Το τι ακούνε τα αυτάκια μας από ραδιοφώνου και τηλεοράσεως είναι το κάτι άλλο. Τι “πιο καλλίτερο”, τι “θα επανέλθουμε μετά”, τι “συνεργάζονται μαζί”, τι “απεργούν τα λεωφορεία” τι ότι μπορεί κανείς να φανταστεί.

Και το άλλο, στο οποίο έχουμε πλέον εντελώς ξεφύγει. Η χρήση των προθέσεων. Σαν τα Αγγλικά ένα πράγμα. Δύσκολο πλέον να βρεις Έλληνα, και κυρίως πίσω από μικρόφωνο ή μπροστά από κάμερα, που να τις χρησιμοποιεί σωστά. Το κακό ξεκίνησε, θαρρώ, από τον μακαρίτη Ανδρέα Παπανδρέου και τους “Αγγλισμούς” του όπως, π.χ., “Χαίρομαι ότι. . .”. Έκτοτε μας πήρε και μας σήκωσε.

Και γιατί να ασχολούμαστε και να μας ενοχλούν τα τοιαύτα; Μα διότι ανάπηρη γλώσσα σημαίνει ανάπηρα αισθήματα και συναισθήματα. Αυτό είναι που δεν αντέχεται και όχι τα “αθώα” ολισθήματα στη χρήση της γλώσσας.



26/02/2007

18 σχόλια:

  1. Καλημέρα και "σπεύδε βραδέως" τέκνον μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. simon says:

    Αφτό είναι! Τρία σε ένα!

    Καλημέρα Μάκη, Καλή Εβδομάδα.

    an-lu:

    Ναι μαμά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το κακό είναι που όσοι παρακολουθούν τηλεόραση τ' αναπαράγουν και άμα τους διορθώσεις λένε "το 'πε η τηλεόραση"! Γκρρ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Στην Ελλαδα συμβαινουν τα καλυτεροτερα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. renata:

    Οι περισσότεροι από δαύτους [της τηλεόρασης] είναι επιεικώς αμόρφωτοι [δεν προλαβαίνουν οι άνθρωποι, είναι πολυάσχολοι. . .]. Κι εγώ οργίζομαι και έχω καταντήσει εκνευριστικός για τους δικούς μου όταν αντιδρώ [αδύνατο να ησυχάσω] στις κοτσάνες που ξεστομίζουν. . .

    πρεζα tv:

    Οι "καλυτερότεροι" όλων είναι πίσω από τα μικρόφωνα. Τρομάρα τους. . .

    Καλή Εβδομάδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αείποτε...
    ...κάνε μου ένα "τηλέφωνο"..
    Γκρρρ
    :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αποκατάσταση δικτύου, δεν λέω καλά είναι να αποκαθιστούνται τα δίκτυα. Και η γλώσσα η ελληνική ενίοτε. Τόσο πλούσια κι'όμως καμμιά φορά δεν τα πάμε καλά με τις λέξεις.
    Τις ξεχάσαμε ή δεν μπορούν να βγουν πανάθεμα τες;
    Λέτε να φταίει ο Οτες γι'αυτό εκτός από τα κανάλια;(που μας βανδαλίζουν καθημερινώς)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κι αυτό σωστό! Εγώ πάντως όταν μου λένε: Θα μου δώσεις το τηλέφωνό σου;
    Απαντώ ευθύς: Όχι! Γιατί άμα στο δώσω εγώ τι θα έχω;

    Καλό απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγαπητή Ελληνίδα δεν απαιτούμε τα πάντα από τους πάντες. Όσοι όμως βρίσκονται πίσω από μικρόφωνα, και είναι "επαγγελματίες", είναι νομίζω υποχρεωμένοι να μιλούν σωστά και στρωτά Ελληνικά. Αλλιώς . . .
    σε λίγο θα μας μείνει το "εγώ πεινάει" και " εγώ θέλω κάνει έρωτα" τα. . . στοιχειώδη δηλαδή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. "Εξ' απανέκαθες" τα κακοποιούσαμε τα έρμα. "Ουδείς άσφαλτος" που είπε κι η αοιδός και αναγκάστηκε ο Μπαμπινιώτης να επιβεβαιώσει το ορθό του λόγου της :-)
    Καλή εβδομάδα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. δικιο εχετε...
    αν και πιστευω οτι δεν αντεχεται παντα να εχεις δικιο, ιδιως για τετοια θεματα...
    αναπηρα ολα λοιπον...

    "εκπτωσεις" σε ολα και απο ολους...
    ευτυχως εγω ειμαι μια!
    αφτο!
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Σήμερα θα διαφωνήσουμε και μάλιστα σε απόλυτο βαθμό. Για να αποδομήσω λίγο το σκεπτικό σου, η ελληνική σύνταξη είναι αιτιολογική πρόταση μετά από ρήμα ψυχικού πάθους (δηλαδή "χαίρομαι επειδή") και όμως το "ότι" σημαίνει και "επειδή" (από την αρχαία και την καθαρεύουσα ακόμη με την οποία ανδρώθηκε ο Παπανδρέου.

    Συνεχίζοντας, η γλώσσα είναι ένα εργαλείο επικοινωνίας και όχι σκέψης. Δεν έχει σημασία πώς εκφραζόμαστε, αλλά κυρίως το να εκφραστούμε για να επικοινωνήσουμε. Η γλώσσα δεν έχει γραμμική πορεία αλλά εξελίσσεται επειδή ακριβώς εξελίσσεται και ο κοινωνικός της φορέας (οι άνθρωποι), αλλά και το ίδιο το περιβάλλον (κοινωνικό και φυσικό) αλλάζει. Μην τη βλέπεις στατικά, αλλά εξελικτικά. Χαίρομαι κι εγώ για τα σωστά ελληνικά και λοιδορώ τους σολοικισμούς και τα μαργαριτάρια των δημοσιογράφων. Αλλά ως εκεί. Σχετικά ιδέες έχω σε παλαιότερες σκέψεις μου για τη γλώσσα των νέων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. oistros:

    Από “Ελληνικούρες” άλλο τίποτα. . .

    Βασιλική:

    Ίσως και να έχω [κομματάκι]. Οι εκπτώσεις, γενικώς, είναι επιβεβλημένες στην εποχή μας. Δεν κατανοώ το “. .. ευτυχως εγω ειμαι μια!”. Μου αρέσει, και το ξαναγράφω σας, η υιοθέτηση του "φ".

    ο δείμος του πολίτη:

    Ευτυχώς που δεν είμαστε υποχρεωμένοι να συμφωνούμε παντού και πάντα. Το ότι υπάρχει μια ερμηνεία για την συγκεκριμένη περίπτωση [ότι αντί του επειδή] δεν σημαίνει ότι νομιμοποιείται ο καθένας να χρησιμοποιεί, στον "δημόσιο" λόγο, όποια πρόθεση του κατέβει και μάλιστα από άγνοια και χάριν "ευκολίας".

    Σειρά μου να διαφωνήσω με το: “η γλώσσα είναι ένα εργαλείο επικοινωνίας και όχι σκέψης”. Είναι το μόνο εργαλείο σκέψης. Θα έλεγα ότι η επικοινωνία έπεται.
    “Δεν έχει σημασία πώς εκφραζόμαστε, αλλά κυρίως το να εκφραστούμε για να επικοινωνήσουμε.” Κατά την ταπεινή μου άποψη έχει και μάλιστα πολύ. Σκέψου μόνο τη λογοτεχνία που είναι ακριβώς η τέχνη του “πως” απέναντι στο “τι” των πολλών. Δεν θέλω να πω πως πρέπει να γίνουμε όλοι λογοτέχνες αλλά να τονίσω ότι το όσο καλύτερα και σωστότερα εκφραζόμαστε τόσο καλύτερα και επικοινωνούμε.

    Βεβαίως και η γλώσσα εξελίσσεται και παρακολουθεί και εκφράζει τις πάσης φύσεως αλλαγές. Υπάρχει ένα εύλογο ερώτημα, αν “Δεν έχει σημασία πώς εκφραζόμαστε” πως είναι δυνατόν να υπάρχουν “σωστά Ελληνικά”;

    Τελικώς, θα έλεγα ότι δεν διαφωνούμε και μάλιστα σε απόλυτο βαθμό. Μας νοιάζει και τους δυο το υπόψη ζήτημα κι ας το προσεγγίζουμε από διαφορετική οπτική γωνία. Το είπε, εξ’ άλλου, και ο Ηράκλειτος:
    Το αντίξουν συμφέρον και εκ των διαφερόντων καλλίστην αρμονίαν.


    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ηθελα να πω οτι ενω δυστυχως ολοι και ολα κανουν "εκπτωσεις" ευτυχως που εγω ειμαι μια..
    αντι-θεση στον ολον...
    ειμαι μερος του το γνωριζω αλλα ειμαι και 'μια', ε;;;;
    κατανοητο;;;

    -τα λεω ισως λιγο μπερδεμενα, να με συμπαθατε!!!-
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Προχθές διάβαζα σε κάποιο ένθετο εφημερίδας, για έναν κύριο που είχε αναλάβει τον σχολιασμό ποδοσφαιρικού αγώνα και ακούστηκε να λέει "χιονίζει καταρρακτωδώς"...

    Καλησπέρα τι κάνεις????

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Διάθεση να υπάρχει και από "μαργαριτάρια" πλήθος μέγα. Δυστυχώς.
    Είμαι λίγο καλύτερα, από αύριο!
    [Αγαπημένη μου έκφραση].

    Καλά είμαι. Ακούω Curtis Mayfield και πολεμώ να "συνεφέρω" την σε Access βάση των DVD μου. . .

    Υγίαινε και Χαίρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή