Τυχαίνει να διαβάζει κανείς ένα βιβλίο και ξαφνικά να πέσει πάνω σε μια παράγραφο που να του αποσπάσει το πιο βαθύ του χαμόγελο. Να τον εντελώς αιφνιδιάσει ο συγγραφέας και να τον υποχρεώσει να αφήσει το βιβλίο από τα χέρια για να χωνέψει αυτό που διάβασε. “Καθένας με τον τρόπο του γλυκαίνει την καρδιά του” και, όσον αφορά τη δική μου, με κάτι τέτοια γλυκαίνεται πολύ.
Πρόκειται, και πάλι, για το βιβλίο “Ήρωες Της Ιστορίας”, του Will Durant, μετάφραση Δημήτριου Ξύδη – Εκδόσεις Φυτράκη. Στο Κεφάλαιο XV, Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ Ι: ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ, ΠΕΤΡΑΡΧΗΣ ΚΑΙ ΒΟΚΚΑΚΙΟΣ του οποίου η πρώτη παράγραφος, στη σελίδα 291, είναι εξαιρετική. Απολαύστε την:
Ο Μεσαίωνας πέρασε στην Αναγέννηση όταν τη Μεγάλη Παρασκευή του 1327, σε μια εκκλησία στην παπική Αβινιόν, ο Φραντσέσκο Πετράρχης είδε τη Λάουρα ντι Σάντε, της οποίας η λεπτεπίλεπτη ομορφιά, πολλαπλάσια τονισμένη από τη σεμνότητά της, τον έκανε να ξεχάσει κάθε άλλη θεία φύση εκτός από τη δική της.
Δεν είναι καταπληκτικό; Έχουμε ακριβή ημερομηνία, τόπο και πρωταγωνιστές. Ένα ερωτευμένο ζευγάρι. Ένας ποιητής και μια καλλονή. Το τέλειο, θα έλεγα.
“Στην διάρκεια των επόμενων είκοσι έξι ετών”, πάντα κατά τον συγγραφέα, ο Πετράρχης “θα συνθέσει διακόσια επτά ποιήματα – όλα σχετικά με εκείνη – στην πιο εξαίσια μουσική που είχε μέχρι τότε γνωρίσει η πλέον εξαίσια όλων των γλωσσών”.
Και λάβετε, παρακαλώ, υπόψη ότι:
“Εκείνη δέχθηκε τη λατρεία του ποιητή με ηρεμία και προσέδωσε στο πάθος του όλο το ερέθισμα της άρνησης”.
“Στην διάρκεια των επόμενων είκοσι έξι ετών”, πάντα κατά τον συγγραφέα, ο Πετράρχης “θα συνθέσει διακόσια επτά ποιήματα – όλα σχετικά με εκείνη – στην πιο εξαίσια μουσική που είχε μέχρι τότε γνωρίσει η πλέον εξαίσια όλων των γλωσσών”.
Και λάβετε, παρακαλώ, υπόψη ότι:
“Εκείνη δέχθηκε τη λατρεία του ποιητή με ηρεμία και προσέδωσε στο πάθος του όλο το ερέθισμα της άρνησης”.
Και ο άξιος συγγραφέας, στο ίδιο κεφάλαιο πάντοτε, συνεχίζει το ρεπορτάζ:
Το 1331 – τέσσερα χρόνια μετά την έκταση του Πετράρχη – ο Βοκκάκιος ερωτεύτηκε ενώ προσκυνούσε σε μια εκκλησία της Νάπολης. Η κυρία ονομαζόταν Μαρία ντ’ Ακουίνο, γνωστή για την ελκυστική ευσέβεια και τα χρυσά του μαλλιά. Την αποκάλεσε Fiametta – Μικρή Φλόγα – και λαχταρούσε να καεί μέσα στη φωτιά της. Επί πέντε χρόνια την πολιορκούσε με ποίηση και πεζό λόγο. Εκείνη τον άφησε να περιμένει μέχρι που στέγνωσαν άλλα πορτοφόλια, και κατόπιν τον αποδέχθηκε μέχρι που στέγνωσε και το δικό του πορτοφόλι. Ο Βοκκάκιος εγκατέλειψε τη Νάπολη και εγκαταστάθηκε στη Φλωρεντία.
Τέτοια συγκλονιστικά και ακριβή μπορεί να πληροφορηθεί κανείς ανατρέχοντας στη συγκεκριμένη πηγή. Και μου αρέσει!
Υ.Γ. Α!, και ένα ακόμα καταπληκτικό. Το “Μεγάλο Κανάλι”, τρομάρα του, διαφημίζοντας το χθεσινό κεντρικό του δελτίο ειδήσεων, τα μικρά σκοπίμως, “μιλούσε” για “επίταξη απεργών”. Αλλά είπαμε:
Αντιγράφω από το Μείζον Ελληνικό Λεξικό, Τεγόπουλος - Φυτράκης:
[αρχ. επίταξις, επιτάσσω] (η) ουσ. (Κ επίταξις, -εως) διαταγή, προσταγή | επιβολή εισφοράς σε είδος ή κατάληψη ειδών ή ακινήτων από το στρατό σε περίοδο εξαιρετικών συνθηκών. Έτσι είναι, πώς να το κάνουμε, άλλο “επιστράτευση” άλλο “επίταξη”. Άτιμη Ελληνική γλώσσα που μας δυσκολεύεις τη ζωή!
12/03/2008
Χα! Να ένα ωραίο θέμα που σηκώνει μεγάααααλη συζήτηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ έμπνευση! Παπαπα 207 ποιήματα σε 26 χρόνια! Πάντα αισθανόμουν λίγο ούφο γι'αυτό...Κι'εγώ κράτησα την πρώτη μου αγάπη ζωντανή για 28 χρόνια!
Και έρχεται η καθοριστική στιγμή που πρέπει να κλείσει αυτός ο κύκλος. Και βρίσκεσαι μπροστά σ'αυτόν τον άνθρωπο, που πλέον είναι μύθος στο κεφάλι σου. Και συνειδητοποιείς ότι δεν είναι έτσι ακριβώς τα πράγματα και ότι δεν θα μπορούσες ποτέ να ζήσεις μαζί του.
Επειδή είναι ίδιος κι'απαράλλαχτος με σένα, αυτό συνέβη στην δική μου περίπτωση, ή επειδή δεν ξέρεις αν θα άντεχες να ζήσεις δίπλα σε κάποιον που αγαπάς τόσο πολύ;
Επειδή είσαι εντελώς ευάλωτος απέναντι του και θα σε διέλυε...
Δεν ξέρω τι από τα δύο συνέβη, με έκανε όμως ν'αναρωτηθώ μήπως ήταν εντελώς ναρκισσιστικό ν'αγαπώ τον δίδυμο αδελφό μου!
Κάθισα και περιέγραψα αυτή την αγάπη σε ένα ποιήμα σεντόνι και... μου πέρασε!
Και βρήκα άλλη έμπνευση...
Θεικό συναίσθημα να θαυμάζεις κάποιον, που ίσως πιθανότατα να μην το αξίζει κιόλας, αλλά αυτά που μας χαρίζει όπως το όνειρο και το δράμα του ανικανοποίητου και του ανέφικτου είναι αυτά που θα μας απογειώσουν από την πραγματικότητα.
Δεν ξέρω πως θα ήταν να ζεις με το αντικείμενο της έμπνευσης σου, πιθανότατα μιά ρουτινιάρικη, πεζή καθημερινότητα. Δεν μπορώ να φανταστώ να θαυμάζεις κάποιον που του σιδερώνεις τα σώβρακα ή πέρδεται δίπλα σου τα βράδυα.:PPPP Πάει το ξεφτίλισα εδώ!
Ειλικρινά δεν ξέρω. Θα ήταν άραγε ο Παράδεισος;
Μεγάλη παγίδα η έμπνευση, αυτό έχω να πω.
Πώς μπορεί η σεμνότητα να πολλαπλασιάζει την ομορφιά;
ΑπάντησηΔιαγραφήΧουμ χουμ... θέλει σκέψη αυτό!
Οκ εκτός θέματος :p
Καλησπέρες!
ellinida:
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάλλον θα συμφωνήσεις λοιπόν με το: “Ο ποιητής διαλέγει να χάνει” ακριβώς για να κρατήσει ζέουσα την έμπνευση και να δώσει το έργο για το οποίο, τελικώς, ζει.
Ατυχέστατος όποιος δεν έζησε την μεγάλη στον έρωτα απογοήτευση στην εφηβεία του. Έχασε την ευκαιρία να πλουτήσει τον συναισθηματικό του κόσμο, να στοχαστεί και να εμπνευστεί. Κι εγώ έμεινα “ερωτευμένος” για δεκαετίες. Κι αν δεν έγραψα διακόσια τόσα ποιήματα καμιά τριανταριά τα κατάφερα! Και, ομοίως, πιστεύω ότι δεν θα μπορούσα να ζήσω μαζί της για λόγους πολλούς.
Όσο για την εξιδανίκευση του αγαπώμενου ένας τρόπος υπάρχει να καταρριφθεί. Να ζήσεις μαζί του. Πολύ δύσκολα θα γλιτώσει την κατεδάφιση τότε.
Κι αν η έμπνευση είναι, τελικώς, παγίδα ας είναι. Γιατί άνευ της τι είναι ο βίος; Μουτζούρα!
Φαίη:
Το παιχνίδι παίζεται στα μάτια του άλλου. Ότι μας αντιστέκεται, των ορίων εντός, μας έλκει. Η σεμνότητα στον έρωτα είναι ένα ακόμα εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί. Όσο αργούμε να κατακτήσουμε τόσο επιθυμούμε. . .
Κι εγώ :p
Καλημέρα, Καλό ΠΣΚ