Τετάρτη 23 Απριλίου 2008

0461. Ρετρό

Υπάρχουν κάποια τραγούδια παλιά που όταν τα ακούω συγκινούμαι. Τραγούδια που συγκαταλέγονται στα λεγόμενα “ρετρό”. Δεν είμαι και πολύ σίγουρος για την μουσικολογική χρήση του όρου. Ανοίγω το, ηλεκτρονικό, λεξικό “Τεγόπουλος - Φυτράκης” διαβάζω:
[γαλλ. rétro] άκλ. επίθ. η επιστροφή σε στιλ ή τρόπους (στη μόδα, την τέχνη κτλ.) λίγο ή πολύ χρονικά απομακρυσμένους.
Συνεπώς μάλλον κακώς χρησιμοποιώ τον όρο μιας και δεν πρόκειται για επιστροφή/αντιγραφή αλλά για τα αυθεντικά τραγούδια.

Μια εναλλακτική ονομασία είναι, βεβαίως, “Ελαφρό Τραγούδι”. Ορολογία που, προσωπικά, με ενοχλεί. Δε γνωρίζω πια χρονική περίοδο καλύπτει ο όρος. Μεσοπόλεμο, ίσως, και μέχρι τις αρχές τις δεκαετίας του ’60; Αγνοώ. Στη δισκοθήκη μου και στην κατηγορία “ρετρό” υπάρχουν καταχωρισμένα τέσσερα CD άλμπουμ και μια συλλογή πέντε δίσκων, CD, με τίτλο “ΤΟ ΤΡΑΜ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ”. Στην κατηγορία “Ελαφρά” υπάρχουν καταχωρισμένα 63 άλμπουμ αλλά, προφανώς, χρησιμοποιώ τον όρο [και] κατά κυριολεξία. Ανάμεσά τους πάντως διέκρινα και κάποια άλμπουμ που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν “ρετρό”. Όπως και να έχει η κατηγοριοποίηση των μουσικών έργων παρουσιάζει δυσκολίες.

Μιλώντας για τραγουδιστές/τραγουδίστριες της περιόδου θα μπορούσα, ενδεικτικά, να αναφέρω τους/τις: Νίκο Γούναρη, Φώτη Πολυμέρη, Τώνη Μαρούδα, Σώτο Παναγόπουλο, Δανάη, Σοφία Βέμπο, Καίτη Μπελίντα, Κάκια Μενδρή και Μαίρη Λω. Δε λέω ότι μου αρέσουν όλα τα τραγούδια αλλά πραγματικά υπάρχουν κάποια που μιλούν στην καρδιά μου. Και ναι, θα συμφωνήσω μαζί σας, τα έχω τα χρονάκια μου! Το θέμα, βεβαίως, δεν εξαντλείται εδώ αλλά, στην εποχή της τρεχάλας που ζούμε, το να ψάχνει κανείς και να αναλύει τέτοια ζητήματα μοιάζει με πολυτέλεια. Θα ήμουν ευτυχής, ωστόσο, αν κάποιος αναγνώστης με σχετικές γνώσεις φαινόταν πρόθυμος να φωτίσει τα σκοτάδια της αμάθειάς μου.

Προφανώς και το τραγούδι που ακούγεται είναι και της κατηγορίας για την οποία συζητάμε και αγαπημένο. Φίλοι αναγνώστες ακούγεται η εξαίσια Δανάη στο τραγούδι “Ας Ερχόσουν Για Λίγο” των Μιχάλη Σουγιούλ – Δημήτρη Τραϊφόρου. 


23/04/2008

5 σχόλια:

  1. Α Τώνης Μαρούδας! Θυμάσαι το "τι είναι αυτό που το λένε αγάπη"; Συμπαθητικός άνθρωπος και υπέροχο τραγούδι! Αν το έχεις, στείλτο.
    Θα ψήφιζα Μαίρη Λω καθότι γειτόνισσα και εμείς οι Φαληριώτες είμαστε κάργα τοπικιστές.
    Ξέχασες τον Τζίμη Μακούλη λολλ.
    Καλή Ανάσταση καλέ μου αείποτε και να περάσεις όμορφα, όμορφα, όμορφα.
    φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χρόνια Πολλά Αείποτε, ελπίζω να περάνς υπέροχα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ellinida:
    Όλοι οι παλιοί, με τον τρόπο τους, καλοί. Το άσμα στο έπεμψα ευθύς και ελιπίζω και να το έλαβες και να το ευιχαριστήθηκες. Χρόνια Πολλά! Φιλιά.

    Elemiah:

    Ευχαριστώ πολύ και ανταποδίδω πολύ! Όσο για το “υπέροχα”, προσπαθώ, Elemiah, προσπαθώ. . .

    ΚαληΗμέρα Σας Αγαπητές Κυρίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Και εγώ ψηφίζω Μαίρη Λω...και Καίτη Μπελίντα και προσθέτω ΣΤΕΛΛΑ ΓΚΡΕΚΑ (Ειδικά τις ηχογραφήσεις του 70 σε παλιά του Αττίκ και άλλων)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τώρα, με τη σειρα της Εφημερίδας "Το Βήμα" έχω την ευκαιρία να ακούσω και να εκτιμήσω τραγουδίστριες σαν τη Στέλλα Γκρέκα. Εξαιρετική η προσφορά του Βήματος, από κάθε άποψη. . .

    καλό Απόγευμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή