5.168 ΑΔΗΛΟΝ
Καὶ πυρὶ καὶ νιφετῷ με καί, εἰ βούλοιο, κεραυνῷ
βάλλε καὶ εἰς κρημνοὺς ἕλκε καὶ εἰς πελάγη.
τὸν γὰρ ἀπαυδήσαντα πόθοις καὶ Ἔρωτι δαμέντα
οὐδὲ Διὸς τρύχει πῦρ ἐπιβαλλόμενον.
Και με φωτιά και με πάγο και με, αν επιθυμείς, κεραυνό
χτύπα και σε γκρεμούς σύρε με και σε πελάγη.
γιατί αυτόν που απηύδησε απ’ τους πόθους κι από τον
Έρωτα δαμάστηκε ούτε το επιβαλλόμενο
του Δία πυρ μπορεί να τον εξουθενώσει.
Από το Πέμπτο, της Παλατινής Ανθολογίας, Βιβλίο, προφανώς, και η μετάφραση της ταπεινότητάς μου.
Προσπάθησα και πάλι να κρατηθώ σιμά στο αρχικό κείμενο
και η μόνη παρασπονδία που επέτρεψα στον εαυτό μου ήταν να μεταφράσω το «νιφετώ»
σαν «πάγο», αντί για «χιόνι». Το έπραξα για να τονίσω την αντίθεση με τη φωτιά.
Κι αν ρωτήσετε: Με τέτοιο καύσωνα ποιος δίνει, έστω
και, μια δεκάρα για ένα επίγραμμα, και μάλιστα αγνώστου, και μάλιστα
ερασιτεχνικά, εντελώς, μεταφρασμένο; «Πολύ ωραία η ερώτησή σας!», θα απαντήσω
και θα συνεχίσω στα πελάγη (μου) να λαμνοκοπώ.
Γιατί, παραφράζοντας, «Ο καθείς και τα κελύφη του». Έτσι
πάει η ζωή (μας) με ζέστη, καύσωνες, παγετούς ή και κρύο κι αν (και) αλλιώς γινόταν
θα το είχαμε ήδη προσπαθήσει.
Να Σας, εντελώς, Προσέχετε!
Ένα κλικ μακριά «Έφυγες», τραγούδι του Γιώργου Μουκίδη, από το άλμπουμ «Ματώνω»
[2004] της Πέγκυ Ζήνα:
20/07/2023
Άλλος (Τζούλια Τσιακίρη) δίδει[Με τη φωτιά και με το χιονιά και με τον κεραυνό, αν θες, χτύπησέ με. Στο γκρεμό ρίξε με και στης θάλασσας τον πάτο βύθισέ με. Όποιος νικήθηκε από τον πόθο, όποιος προσκύνησε τον Έρωτα δεν χαμπαριάζει με του Δία τα αστροπελέκια.] Το επίγραμμα είναι του Ασκληπιάδου του Σαμίου, της Ελληνιστικής εποχής και περιλαμβάνεται στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάθε μετάφραση μια χάρη (θα πρέπει να) την έχει. Διατηρώ ισχυρές επιφυλάξεις για το αν το επίγραμμα είναι του Ασκληπιάδου του Σαμίου. Τέσσερεις διαφορετικές εκδόσεις, του Πέμπτου Βιβλίου, που έχω στην κατοχή μου το αναφέρουν ως "Άδηλον". Στο διαδίκτυο ομοίως (π.χ, http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A2008.01.0472%3Abook%3D5%3Achapter%3D168). Η Ελληνική Ανθολογία όντως υπάρχει. Η Παλατινή, ομοίως.
Διαγραφή