Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2024

1548. «Η Τες Των Ντ’ Υρμπεβίλ», Τόμας Χάρντι

 

Η ταινία κυκλοφόρησε το 1979, με τίτλο “Tess” σε σκηνοθεσία Ρομάν Πολάνσκι και με πρωταγωνίστρια τη Ναστάζια Κίνσκι. Δεν είμαι σίγουρος, αλλά θαρρώ, την είδα στον κινηματογράφο. Αυτό για το οποίο είμαι σίγουρος είναι πως, κάποια στιγμή, απόκτησα ένα αντίγραφο της, σε μορφή DVD, και είδα την ταινία στην τηλεόρασή μου. Μου άρεσε!
 
Ανεξάρτητα από την ταινία, και διαβάζοντας βιβλία του, άρχισε να μου αρέσει και ο Τόμας Χάρντι στο μυθιστόρημα του οποίου «Η Τες Των Ντ’ Υρμπεβίλ» είχε στηριχτεί η ταινία, Έτσι δεν παρέλειψα, την Πέμπτη, 27 Δεκεμβρίου 2007, ν’ αγοράσω ένα αντίτυπο του συγκεκριμένου έργου στα Αγγλικά. “Tess Of The D’Urbervilles”, Thomas Hardy, από τη σειρά “Chancellor Classics” του εκδοτικού οίκου “Bounty Books” (2005, ISBN: 0-7537-0983-X). Το αγόρασα από το βιβλιοπωλείο «Παπασωτηρίου», επί της οδού Στουρνάρη -στα Εξάρχεια, που εκείνα τα χρόνια μεσουρανούσε αντί 5,5 €. Ατυχώς το σχήμα τσέπης (του) και συνεκδοχικά τα μικρά τυπογραφικά δεν μου επέτρεψαν να το διαβάσω.

Όταν στους πάγκους των εφημεριδοπωλών εμφανίστηκαν τα εξώφυλλα, και ανάμεσά τους τα βιβλία, της σειράς “CRANFORD COLLECTION” μου δόθηκε μια δεύτερη ευκαιρία. Ανάμεσα στους τίτλους της συλλογής ήταν και η, για συντομία, «Τες» ένα αντίτυπο της οποίας, σε μετάφραση της Σπάρτης Γεροδήμου, προμηθεύτηκα από τον εφημεριδοπώλη μου την Παρασκευή, 17 Φεβρουαρίου 2023, με αντίτιμο 12 €. Τις 431 σελίδες του βιβλίου τις διάβασα, τα πρωινά και στη βεράντα της Τ47, από το Σάββατο, 6 Ιουλίου 2024 έως και το Σάββατο, 13 Ιουλίου 2024.


Αχτένιστο! Εντελώς! Γεμάτο τυπογραφικά λάθη και αβλεψίες -ανεξάρτητα από τη μετάφραση και την ποιότητά της. Κατά τη γνώμη μου κακέκτυπο. Απλά ο εκδότης θεώρησε ότι πουλά εξώφυλλα και όχι περιεχόμενο. Έτσι:
 
-υπάρχουν κενά διαστήματα σε άσχετα σημεία, 

-τυπογραφικά λάθη όπως π.χ. «πανφ» αντί για πάνω ή «ξαγόβαζε» αντί για «ξανάβαζε»,

-άσχετοι αριθμοί μέσα στο κείμενο, π.χ. «σ’ αυτά,20παρά για»,

 -αβλεψίες του τύπου «το ιπποκόμου»,

-ασυνάρτητες παύλες σε λέξεις -δίχως αλλαγή γραμμής βεβαίως, π.χ. «γυρνώ-ντας», 

-λάθη του τύπου «ναΐσκε» αντί για «ναίσκε»,

-παρεμβολή άσχετων λέξεων, π.χ. «Είχε ταν ένα παρουσιαστικό»,

-παράλειψη γραμμάτων, π.χ. «να έρθει α φροντίζει»,

-χρήση τελικού «ς» αντί για «σ»,

-γράμματα στα Αγγλικά.

Ό,τι ακριβώς χρειάζεται για να γίνουν τσατάλια τα νεύρα του προσεκτικού και υποψιασμένου αναγνώστη και όχι μόνο. Ζοχαδιάστηκα εντελώς! Δεν παρέλειψα, βεβαίως, να σημειώσω και τα «ε;!»μου, ευτυχώς ελάχιστα, σε σημεία που η μετάφραση μου φάνηκε να αστοχεί προκειμένου να τα βρω, στο πρωτότυπο κείμενο, και να βγάλω συμπέρασμα.

Παρόλα αυτά η ποιότητα του κειμένου και η πλοκή του μυθιστορήματος ήταν τέτοια που τα παραπάνω δεν στάθηκαν ικανά να μου στερήσουν, τελικά, τη χαρά της ανάγνωσης. Μου άρεσε η «Τες». Μου άρεσε τόσο που, πριν ακόμα τελειώσω την ανάγνωση, την Τρίτη, 9 Ιουλίου 2024, παράγγειλα, στην “Blackwells”, ένα αντίτυπο της “Tess”, κανονικού μεγέθους και υφασματόδετο, της σειράς “Penguin Classics” (2008, ISBN:978-0-141-04033-2), 518 σελίδων, με αντίτιμο 20,64 €. Το αντίτυπό μου αυτό το παρέλαβα την Παρασκευή, 26 Ιουλίου. Πότε θα το διαβάσω; Άγνωστο, αλλά ελπίζω να γίνει!


Θα κλείσω παραθέτοντας το απόσπασμα που ήδη έχω επιλέξει ν’ ανεβάσω στο άλλο μου blog, τον «ολίγιστο», στην ενότητα «Διαβάσματα», και όταν έλθει η σειρά του (έχει αύξοντα αριθμό 223 και στον «ολίγιστο» βρίσκομαι στα «Διαβάσματα [178] – Κάρλος Ρουΐθ Θαφόν»):
 
Αυτά ήταν όλα όσα είπε για το θέμα. Αν η Τες ήταν καπάτσα, αν είχε κάνει σκηνή, αν λιποθυμούσε, έκλαιγε υστερικά, σ’ αυτό το έρημο δρομάκι, παρ’ όλη τη μανία της σχολαστικότητας που τον κάτεχε, ίσως να μην την είχε αποκρούσει. Αλλά η διάθεσή της της απαντοχής και μεγαλοψυχίας του διευκόλυνε τα πράγματα και αυτή η ίδια ήταν ο καλύτερος συνήγορος του. Υπήρχε ακόμα περηφάνια ανακατεμένη στην υποταγή της- ένα σύμπτωμα, ίσως, κείνης της απερίσκεπτης υποταγής στην τύχη που ήταν προφανής σε όλη την οικογένεια ντ’ Υρμπεβίλ-  και έτσι όλες εκείνες τις δραστικές χορδές που θα μπορούσε να ’χει αναδέψει με μιαν έκκληση, τις άφησε ανέγγιχτες.
 
Να είσαστε Καλά, να διαβάζετε και . . .
Να αποφεύγετε τα κακέκτυπα!
 
Ένα κλικ μακριά η Ανδριάνα Μπάμπαλη και ο Νίκος Πορτοκάλογλου στη σύνθεση του δεύτερου «Μόνο Εσύ» [2003]:


07/10/2024

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου